CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Assalamualaikum wbt


Thursday 29 December 2011

Tom Yam simple.......

Tom Yam antara makanan feveret aku... sebab dia souppy, pedas dan banyak sayur... so,malam ni aku nak masak tom yam aku.... simple dan mudah. ingat tahun baru ni nak ada azam baru...hehehhe..nak tau apa..? NAK KURUSKAN BADAN......boleh? huhuhu.... insyaallah..tiap2 hari la jawabnya aku makan tom yam ni..tp serius aku cakap korang, seminggu korang makan tomyam je tanpa nasi, sure boleh turun beberapa kilogram..betul.....

ni aku bagi resepi tom yam aku....


TOM YAM

1/2 kg   ayam ( potong kecil )
200 g    udang ( buang kulit dan kepala)
200 g    sotong ( potong bulat )
1 biji     tomato( potong 4 )
1 biji     lobak merah ( potong baji )
1/3 biji  kobis
4 btg     baby corn
6-7 btg lada kecil
sedikit kobis bunga
2 biji     bawang besar
5 biji     bawang putih
2 sudu  paste tomyam
2 btg    serai
2 helai daun lima purut
1/2 inci lengkuas
perasa
garam
gula

CARANYA:
Korang jerang air bagi mendidih dulu
Masukkan ayam, lobak, bunga kobis, baby corn..
dah agak-agak separuh masak, masukkan tomato, udang, udang dan lain-lain
tunggu sampai masak betul...

okey, siap untuk dihidang.....



1 comments:

Wan Izmawati Wan Ibrahim said...

kalau nak tambah asam limau pun boleh..... terpulang..sebab tu aku kata tom yam simple jer ni..

Post a Comment