CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Assalamualaikum wbt


Saturday 10 December 2011

SIHAT DENGAN SOLAT


Sebagai orang Islam solat dilaksanakan kerana ia adalah perintah Allah swt yang diwajibkan kepada kita.  Allah swt telah menyebut mengenai solat sebanyak 92 kali di dalam al-quran dalam 32 surah yang berbeza.  Namun pergerakan yang kita lakukan semasa solat bukanlah pergerakan yang biasa.  Allah swt telah mengurniakan pelbagai manfaat  kesihatan hasil daripada pergerakan semasa solat.


 Antara manfaat semasa yang kita sebagai muslim dapat ialah:


1. Meningkatkan kecerdasan otak
* Apabila bersujud sahaja darah dapat sampai ke otak kerana ia merupakan aktiviti penting untuk kesihatan otak dan apabila ia mengalir banyak kulit muka, ia boleh menyegarkan kulit muka dan mengurangkan terkena resdung... biasa tak tengok orang-orang alim mukanya cantik aje kan..?

2. Mengurangakan risiko migrain dan sakit kepala
* Apabila terkena sakit kepala cuba anda sujud, insyaallah sakit kepala akan berkurangan. Kenapa? Apabila kita sujud aliran darah telah meningkat ke otak dengan sendirinya.

3.  Baik untuk pernafasan
* Sebenarnya tatkala kita dalam keadaan biasa, hanya 2/3 udara sahaja yang masuk ke dalam paru-paru kita yang dihembus keluar.  Udara yang tertinggal 1/3 itu akan menakung pelbagai bakteria dan habuk yang boleh mengundang masalah kesihatan kepada kita. Jadi, apabila kita sujud secara tak langsung diafragma kita akan menekan paru-paru kita di bahagian bawah ke atas dan mengeluarkan udara yang tertinggal tersebut.

4. Menggerakkan sendi dan otot
* Pelbagai pergerakan yang dilakukan dalam solat mampu menghilangkan rasa lenguh dan sengal seharian.  Jika ini dilakukan berterusan mampu mengelakkan strok, sakit lutut, pinggan dan sebagainya. Contohnya menggosok kaki semasa membasuh kaki perlulah menggosok kaki. Sebenarnya secara tak langung ia merupakan urutan mengelakkan strok pada masa akan datang.

5. Mengelakkan penyakit buasir
* Apabila bersujud pula, ia mengurangkan risiko terkena penyakit buasir kerana apabila bersujud tarikan graviti akan menarik pembuluh darah buasir melawan arah bertentangan.

6. Mengubat penyakit rohani
* Sebenarnya jika kita menghayati, kita akan berasa rendah diri di hadapan Allah swt kerana dengan bersujud  kita berada dalam keadaan paling dekat dengan Allah swt, sekali gus boleh merawat penyakit sombong, riak dan takabur


Tetapi perlu diingatkan bahawa kita solat bukan sahaja mengejar manfaat kesihatan sahaja tetapi ia adalah kewajipan kita kepada Allah swt, insyaallah.... 




0 comments:

Post a Comment