CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Assalamualaikum wbt


Friday 23 December 2011

Blackout...ooogghhh...

Blackout!!! Alamak.... tak save lagi... adoiyai.... menyampahnyer... camne ni?... alahai... banyak dah taip entri ni, tak sempat save la pulak... jammed betul la.. huh, nak buat camana... buat semula je la..



Apabila blackout ni teringat zaman kecik-kecik dulu.  Masa tengah takde api ni lah, abah akan cari lampu picit dan cari lilin kat laci dapur. Aku dan adik setia membontoti abah ke dapur sambil pegang kain pelikat abah..

Setelah lilin siap dinyalakan, aku dan abengah akan duduk mengadap lilin tu. Tak taulah apa nak ditenungnya pada lilin tu... kadang-kadang sampai berjelaga lubang hidung, ralit sangat bakar serangga yang terbang dan jatuh keliling lilin tu.

Abah dan mak hanya berpesan "Kaklong, tengokkan adik tu, jangan main bakar-bakar..." Tapi, itulah yang best sekali nak buat, bakar serangga terbang... hehehehe...kejam kan.. yelah masa tu, bebudak lagi kan..bukannya tahu kejam ke tak...

Rasa seronok sangat apabila tiada bekalan elektrik masa tu sebab boleh pasang lilin sambil bakar serangga..hehehehe... pengalaman manis aku masa kecil.

Tapi sekarang, tabiat tu telah... turun pada anak aku rupanya..Contohnya la macam tadi, bila tetiba je blackout "Umi, takde karen.... cepatlah pasang lilin..Oyiem nak bakar ulat terbang ni...."... ha? sejak bila anak aku pandai wat barbeque ni... ish... Mananye kuah tak tumpah ke nasi...

Aku telah telefon number 15454 operator untuk tanyakan masalah yang berlaku di sekitar kawasan rumah aku ni... rupanya ada pencawang yang rosak di situ... jadi, kengkawan kalau takde elektrik sila la call number tu ye.. boleh bagi tau takde karen, tapi bukan sebab tak bayar bil elektrik tau.. hehehhehe

Tunggu punya tunggu sampai tertidur aku dengan nyenyaknya.. mana tak, sampai 3 jam blackoutnya... nak buat apa pun tak tau masa tu, tido adalah jalan terbaik...

Jangan korang tak tau, sempat lagi masak nasi goreng ayam kunyit pakai lampu pada handfon tau... berjasa betul tepon aku ni... Dari start potong bawang, goreng ayam yang dah diperap awal (mujur gak), goreng nasi sampai masak...huh.... siap... ! lapor weh, time gelap gelap ni... anak aku siap tambah lagi okey...

itulah cerita blackout aku hari ni.... nasib baik dah okey, boleh la aku edit entry aku ni..


0 comments:

Post a Comment