CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Assalamualaikum wbt


Thursday 15 December 2011

Kedai mamak.....


Td, aku dengan 2 orang adik perempuan dan anak-anak sedara pergi ngeteh kat kedai mamak di Balok, Kuantan.. takde nak wat apa sangat, so keluar la ngan semua.. lagi pun boleh makan malam ringan sket.   Kedai mamak ni memang la sentiasa ramai orang, biasalah kedai mamak.. di kedai mamak ni ada pelbagai juadah yang disediakan termasuklah roti,  lauk pauk brand dia, dan sebagainya.  Biasanya kedai mamak akan beroperasi selama 24 jam. Aku heran jugak, mana-mana kedai mamak yang aku pergi, rasanya mesti sama..tak taulah,diorang dah ada sukatan dalam memasak kot.  korang perasan tak? kalau kari dia, biasanya sama je rasa kat KL ke Kuantan ke atau memanalah? tekak aku ni rasa cam sama jer.. Ada member aku orang Penang bagi tau, di sana mereka tidak gunakan pewarna untuk memasak.  serba serbi dalam bentuk serbuk yang diimport dari India punyer.. thats why agaknya rasa masakan depa tu mantap.  aku ni memang suka makan kari.. Nak kalau kakak ipar aku yang namanya c'de, pergh.... masak kari memang mantap.. memandangkan suaminya Abang Li tu orang Penang...
Aku pernah la tanya kak ipar aku tu, masak camner, dia kata dia beli bermacam2 jenis rempah kari dan campur semua. so, takleh nak agak la jenama apa..pakai yogurt yang penting.
Aku bukan nak cerita pasal resepi, tapi pasal kedai mamak yang aku pergi tadi ni.  Biasalah kedai mamak... korang ada jumpa yang paling bersih tak? Kedai yang aku pergi ni, rasanya Gred B je.  kalau gred B tu maknanya tahap kebersihan tu biasa biasa aje.  Aku dah tahu kedai tu gred b, aku wat2 la pergi tandas nak tengok dapur dia...umang ai...huh.... aku bukan nak mengiyakan orang kata, tapi betul la sangat...kotor gak la. bersepah jugak. itu pandangan aku la..aku tak tau la orang lain.. kedai melayu pun, banyak gak la yang kotor kalau kita g dapur dia.  Aku pernah gi kedai mamak di KL, dia punya lada kering tu ada la dalam seguni kot, letak kat lantai tanpa beralaskan apa2 pun. astagfirullah.....kotornya.... banyak dah aku dengar citer yg kedai mamak ni kotor...tp, kat depan cam okey jer... itu tak termasuk pekerjanya yang selekeh dan berbau semacam jer, tak mandi agaknya... pening aku kalau tengah amik order atau hantar makanan...hangit kau... aduh!!!
Mahal......? opkos lah. itu dah tentu... kenapa? agaknya, meraka gunakan bahan2 yang diimport kot dari India.. Pernah dulu, kedai mamak Pelita masuk paper sebab enggan turunkan harga makanan kan? ada.... degil... mmmmhhh....  front page lagi...  tapi, bagi aku semua kedai mamak mahal sangat harganya.  air masak pun kena bayar ko... betul tak? aku tak tau la korang, aku marah jugak kedai mamak ni mahal... tp ramai jugak yang datang kan? cuba kalau kedai melayu jual ketam goreng sampai RM7.00 sekor? sah2lah orang tak datang dah kan... kalau kedai mamak wat camni, kita abaikan aje... betul tak? aku tak kata koranglah, aku pun... 

0 comments:

Post a Comment