CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Assalamualaikum wbt


Thursday 30 August 2012

Origami dompet kertas

assalamualaikum semua. sihat ke tak? alhamdulillah aku diberi lagi kekuatan dan kudrat untuk menaip dan berkongsi idea dengan kamu semua.  tadi aku ada buat satu projek dengan anak-anak murid aku yang berada di tahun 1. tajuk hari ini ialah membuat satu origami.. origami ini ialah satu seni lipatan kertas yang berasal dari Jepun.  aku hanya ingin membuat satu projek yang mudah bagi kanak-kanak yang berumur 7 tahun. sangat mudah tetapi perlu diberi perhatian sepenuhnya.  biasalah ada benda yang mudah tetapi cerewat kan. so, setakat yang aku ajar tadi seramai 23 orang murid semuanya, yang tidak dapat menyiapkan origami dompet ni hanyalah 2 orang sahaja.  so, maknanya boleh la dibuat oleh semua orang jika dibuat berulamg kali pasti boleh kan.  takde lah susah mana pun. so, ni cara- cara nk buat origami ni erk.. ada anak murid aku tanya "teacher, kita nak buat origami warrior ker.......? " .  aku pun jawablah " origami warrior tu seorang pahlawan, tapi pahlawan tu kalau nk makan kena gak pergi makan, nak makan kena la ada duit, so duit tu nk simpan kat mana semua ...?" ... anak murid aku pun jawablah " kat beg duit teacher.."... aku pun senyum la........" pandai semua anak murid teacher ni, beg duit, purse dan dompet tu sama lah, so hari ni kita nak belajar bagaimana untuk meghasikan satu dompet yang diperbuat daripada kertas, jom mulakan langkah demi langkah, kita buat sama-sama dan satu persatu yer..........."

so, jom kita buat sesame erk.........

sediakan kertas berukura A4, lagi cantik jika ianya berwarna.  boleh la ikut step bu step ke bawah yer... rasanya tak la susah sangat nak ikut kan.. selamat nmencuba.......























0 comments:

Post a Comment