CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Assalamualaikum wbt


Monday 27 August 2012

Roti Jala Umieez

hehehehe......... cam menyampah je kan bile tengok tajuk camtu... suke ati ler nk letak nama makanan yang aku masak kan... ha, hari ni nak ajar masak roti jala... hehehe... macam la orang lain tk reti masak roti jala erk.. resepi cam biasa tu jer.. cuma, dari segi rupa nak bagi menarik jer..

asal usul roti jala ni aku tak pasti jugak la.. tp yang pasti nk buat roti jala ni kena ada acuan yang berlubang..macam yang sebelum ni, acuannya ada lima lubang kan.. cam yang ini..


 yang asal ni memang kejadian roti jala tu amat la berkirai sana sini la rupanya setelah siap dimasak tu. yang terbaru ni sekarang pulak, dijadikan dalam bentuk botol yang ada muncung 3 tu.. pernah tengok tak.. yang ni maksud aku..

so, korang buatlah pilihan,samada nk seperti yang di atas ata bawah belah atas ni... macam aku, dua benda tu aku ada.. terpulang la.. kalau ikutkan hasil yang cantik, pastilah yang bawah tu cantik.. nk tengok tk hasilnyer.. jeng... jeng... jeng..


ha............ teruja tak..? tak...? ikut suka ko la... nak resepi ke tak ? nk bagi ni... kalau korang nak resepi ni amik ler, taknak puk tkper... sama je lebih kurang ngan resepi orang lain ni pun...
BAHAN-BAHANNYER
1 cawan tepung
1 biji telur ayam bukan dinasour ke ape ke..
sedikit garam
air susu segar / air paip biasa pun boley la... agak agak la, jgn byk sangat nanti cair pulak
* pewarna makanan, aku pakai merah dan hijau...

CARANYER LA PULAK KAN...
1. masukkan semua bahan kecuali * ke dalam blender..
2. blend la sampai sebati
3. bahagikan adunan tepung tu kepada 2 bekas ( aku pakai 2 botol yang ada    
    muncung 3 tu )
4. titiskan pewarna ( cam aku prefer warna hijau, satu lagi warna merah )
5. panaskan kuali dan lenserkan minyak ( aku basahkan tisu dengan minyak 
   makan, pastu lenserkan kat kuali   , ikut suka korang la nak pakai yang non-
   stick ke ape ke kan )
6. picitkan bancuhan tepung merah dulu ikut suka jalur nk banyak mana, pastu 
   buat selapis lagi warna lain lak atas lapisan pertama tadi, supaya jadi cam 
   tikar / jala..
7. tunggu sampai warna adunan jala tadi menjadi pucat sket
8. kira dah masak la tu, pastu angkat 
9. ada orang suka lipat dalam kuali tu jugak, cam aku angkat dan letakkan 
   dalam pinggan baru lipat.
10. taraaaaa...... dah siap la jala kita ..
11. pastu boleh la nak makan ngan kari ke, serawa durian ke, suka hati korang 
     la kan...



0 comments:

Post a Comment