CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Assalamualaikum wbt


Thursday 5 January 2012

Cantiknya tudung u....

salam...sekali lagi kita bertemu.. hari ni tak hujan di tempat aku ni..alhamdulillah....



hari ni aku nak cerita bab pakai tudung kepala... wanita islam wajib ke pakai tudung? tak wajib kan... ha..nak marah aku? dengar dulu.... yang wajibnya tutup aurat, bukan tutup kepala... kalau pakai baldi serkup atas kepala tebuk lubang untuk mata lihat  pun dah kira tutup aurat kan? tanya ustaz azhar tak caya... ooppss.. ada yang boikot ustaz azhar? tamo masuk campur..... korang punya pasal la kan..

bukan apa, ramai zaman sekarang ni ramai sangat yang pakai tudung tapi tak tutup aurat... kebanyakkannnya tutup rambut tapi tak tutup dada kan...kalau tutup dada pun sebab tutup dengan baju yang sedia ada, bukan dengan tudung kepala tu.. itu belum lagi kira fesyen dan warna tu... banyak juga nak dikisahkan kat sini.

fesyen sekarang ni yang aku lihat, remaja la umumnya pakai tudung belit2, kemeja dan berseluar legging.. salah konsep kan? ke aku yang tak up to date.. kat padang mahsyar nanti allah tak tya ko ni up to date ke tak? cuma allah tya amalan korang ni up to date ke tak? rasanya korang memang tau benda ni.. takkan korang tak ambik port masa ustazah mengajar korang masa kelas agama islam dalam kelas? dapat kredit berapa subjek agama? tak teruk kan? so, apa masalahnya bila korang cakap "i rasa pakaian i ni okey jer.. bukanlah seksi sangat pun... i pakai tudung apa!.." ha, macam hapa je kalau aku dengar orang cakap macam tu.. macam ustazah korang atau mak bapak korang tak bagi didikan agama je.. so, salah  siapa? kalau korang rasa benda tu memang dah salah, termalu sendiri, apa salahnya cakap je "no komen".. takdelah nampak cam jahil sangat...  

bukan apa jangan marah kalau orang nasihatkan kamu sebab ada juga yang masih caring lagi dengan kamu.. sharing is caring, caring is loving... bukan nak menyibuk sebab contohnya la kalau aku tak tegur, aku pun dapat dosa lak.. sepatutnya ko sorang je lah kan berdosa tapi disebabkan ko yang pakai macam tu dengan aku sekali dapat sahamnya..at least bila aku tegur aku dah terlepas dari azab allah kat sana nanti ni... alhamdulillah.... selemah-lemah iman adalah berdoa di dalam hati.... lemahnya iman hambaku ini ya allah... huh..

jadi tak salahlah rasanya aku nasihatkan korang kan.. especially untuk diri aku sendiri yang sememangnya gemar berfesyen.. tapi, untuk siapa kita berfesyen erk? tepuk dada, tya IMAN lagi....

aku ada sorang kawan... kejadian hari tu betul-betul membuatkan aku sedar tentang "aurat dan isteri" .. apa? iya... storynya camni...

kaksu namanya membeli 2 pasang kain pasang dari jalan TAR tu la...dia tanya aku "iz, yang mana satu cantik, yang A ke yang B?" aku pun belek2 la kain tu, satu tu warna cam kelabu taik anjing sket dan satu lagi kelabu gak tapi bunga warna pink. Aku rasa dua-dua pun tak lawa, tapi dah kaksu bg 2 jenis aje kainnya. so, aku cakap kat kaksu "iz rasa yang kelabu bunga pink ni cantik"..korang nak tau apa kaksu buat? ha, dia pilih yang kelabu taik anjing tu.. aku pun naik heran gak.."eh, kaksu pilih yang ni kenapa? kan iz cakap yang kelabu bunga pink tu lagi cantik?".. kaksu dengan selambanya bagi tau "itu iz cakap cantik, maknanya orang lain cakap camtu la kalau kaksu pakai, tapi kaksu pilih yang kelabu taik anjing ni sebab orang lain akan kata tak cantik.. takpe, itulah tujuan kita berhias, hanya untuk suami. biar suami kita aje kata kita cantik, barulah betul niat kita berhias untuk siapa sebenarnya" ..

Masyallah.... kuatnya iman kaksu ni.. sungguh aku cakap, walaupun aku tahu tentang berhias untuk suami ni, tetapi kaksu sangat praktikal kan.. korang biasa tak buat macam tu..? aku pun mengaku tak buat macam tu..serius... rasanya 98% perempuan kat malaysia ni memang berhias apabila keluar pergi kerja kan? tapi bila kat rumah sama ke berhias camtu? tu pasal la TEPUK DADA TANYA IMAN... lainlah sama cantiknya bila keluar rumah dan kat rumah.... 

jadi, wanita-wanita di luar sana tu PLEASE la pakai tudung yang sepatutnya... BUKAN TUTUP RAMBUT, TETAPI TUTUP AURAT.....

ini belum citer kes student kita si nor amalina che bakri tu.. spm, dahyat giler kan..huhuhu... tp, bila orang komen bab pakaian dia, tak pakai tudung dan segala bagai lagi...korang perasan tak kita asyik dok pandai cari pasal kat kuman seberang laut je, yang gajah depan mata ni apa citer..? belambak je student kita kat sini yang berpakaian menjolok mata...bukan takat student, kawan-kawan kita, kaum keluarga kita dan yang berdekatan dengan kita..lagi lah afdalnya kita menasihati mereka bukan? yang malam-malam dok  clubbing atau kelab hiburan berapa ramai? 


hello, celik mata sikit....

yang salah tetap salah walau siapa pun.. allah tetap akan memberikan ganjarannya, betul atau salah walau sebesar zarah sekali pun.., itu janji allah...

sebab tu, selepas kita telah akil baligh...kita telah dihitung dosa pahala kita kerana dicatat oleh malaikat yang bertugas untuk mencatat amal kita setiap saat iaitu Raqib dan Atid...kita tidak akan terlepas dari mereka...

so, lepas ni boleh kita berubah ke arah kebaikan yer.. nasihat ni pun untuk diri sendiri juga terutama sekali banyak dah perkara lagha buat nih.... sama-samalah kita yer...yang dah lepas tu lepaslah, marilah kita bertaubat atas segala kesalahan tu yer..

insyallah, allah sentiasa ada untuk kita.....


amin...

0 comments:

Post a Comment