CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Assalamualaikum wbt


Thursday 23 February 2012

Sirih junjung.....

Sirih junjung....... satu kemestian dalam perkahwinan orang Melayu... kenapa? itu kan budaya kita orang Melayu... "biar mati anak jangan mati adat"... itu salah satu pepatah lama orang Melayu.. Aku terfkir juga, kalau anak tu mati, siapa yang nak teruskan adat tu..kan? hurmm..fikirlah sendiri yer...

Masa aku kawen dulu pun, memang aku yang buat sendiri sirih junjung tu... sampai la ank sedara bertunang ke nak kawen ke aku lah bidan terjunnya.... takat boleh lah.... takde la otai.... dah nama bidan terjun....

Bahan-bahan yang perlu ada biasanya...... daun sirih, span basah, bunga hidup, bunga halus tu, daun-daun..lidi satay, dawai2 halus, tapak(pasu kecik,bakul etc), buah pinang satu set...

Dah ada bahan-bahan tu bolehlah terus menggubah daun sirih tu, samada nak gaya moden atau gaya klasik. macam yang aku selalu buat ni, aku buat gaya moden je... kalau gaya klasik tu perlu ada pinang segala bagai tu... sebenarnya lagi bagus ada sebab itu adat orang Melayu kan.  Zaman dulu sirih junjung dibina dengan amat tinggi smai pernah cecah 1 meter lebih... imagine kalau pengantin tu, sorang utara, sorang selatan? tak ke haru nak bawa tu... nak naik apa pergi ke sana tu?

Kalau aku buat, dah tentu tentu aku akan buat patern baru, moden dan mudah. Ini amatlah menjimatkan masa dan belanja..

Nanti aku paste gambar sirih jujung ...... aku dok tgh cari kat mana aku save nih..hehehe

0 comments:

Post a Comment