CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Assalamualaikum wbt


Friday 14 December 2012

Puding roti butterscotch....




Haluuuu……….. dah petang Jumaat sesangat dah ni.. baru hari ni nak post satu menu.. menu minum petang, sesuai la kot ni esok pulak cuti.. alangkah bestnya esok dan lusa cuti.. cam aku ni memang time cuti pun, tahun depan baru masuk kerja………. Best.. selalu bergaduh dengan adik pasal cuti kan sebab dia cuti tak selama aku.. ko ade??? Hahaha.
Kebetulan dok sesaje petang ni rasa macam boring la pulak.. dan perut pun rasa lapar la jugak. Dok jengok-jengok kat dapur, apa benda yang ada  biskut krim, biskut mayat ( ganas je bunyi dia kan, sebab masa orang meninggal selalu ada biskut ni, ala biskut empat segi  tu la yang tawar tu ), nasi dan lauk ada la……… takkan nak makan nasi petang-petang ni korek sana sini, jump la roti.. mmmmmm..terus teringat nak buat pudding roti la.. apa lagl amik la bahan-bahan yang telah sedia ada kat umah ni. Tetiba mak tanya nak buat apa aku cakap la nk buat pudding roti mak pun cam cuak jer aku nak buat pudding roti ni ntahlah dulu.. memang family aku cop aku ni tangan bangku.. tangan bangku? Bukan kaki bangku taw.. peribahasa aku sendiri ni.. tangan bangku tu maksudnya tak tau masak.. asal masak jer mesti hitam dan hangit. Mak boleh cam sape masak kalau kat umah tu.. hehehhe.. takper, practice make perfect kan. dan aku dah boleh masak sekarang ni walaupun tak terrer macam chef zam, chef wan, chef riz, chef yang kat hotel semua tu tapi at least tak lapar la keluarga aku bila nak makan kan.. yang penting HABIS!!!..
Ok la, this time nak share satu resepi yang amat mudah sekali iaitu pudding roti haah, pudding roti yang simple tu.. guna je roti yang tak habis tu, tapi masa aku buat ni, aku main redah jer amik roti yang mak baru beli.. nanti siap la dia bising roti dia nak makan pepagi tu dah tinggal separuh.. hehehehe.. takper, kejap je tu okeylah cik abg, cik adik.dan segala cik lagi lah ini resepinya..

BAHAN-BAHAN

5 keping roti ( aku pakai gardenia )
1 cawan whipping cream
1 cawan susu segar
2 sudu gula pasir
1 penutup esen vanilla
2 biji telur ayam saiz sederhana
Secubit garam
Sedikit mentega untuk disapukan pada Loyang

CARA-CARANYA KALAU KORANG NAK BUAT LA
1.    Masukkan telur, garam  dan esen vanilla ke dalam susu segar dan kacau hingga sebati ke dalam loyang yang telah disapu mentega
2.    Koyakkan roti dan rendam dalam susu, biarkan 10 minit
3.    Dalam kuali, cairkan gula sehingga bertukar warna keperangan ( jangan sampai coklat tua, itu hangit namaya, kalau dah hangit tu, buang aje la……….. buat baru! )
4.   Apabila gula sudah bertukar kepada warna keperangan, masukkan whipping krim dan kacau sehingga sebati dan masukkan sedikit air dalam 5 sudu
5.   Tuangkan bancuhan gula dan whipping krim tadi ke dalam Loyang yang berisi roti
6.    Bakar selama 50 minit pada suhu 180 darjah celcius
7.   Siap, boleh dimakan bersama whipping cream juga.





0 comments:

Post a Comment