CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Assalamualaikum wbt


Sunday 2 December 2012

Creamy Au Gratin Potatoes




Di pagi Isnin yang indah ini................ cewaaaaahhhhh... banyak la kan, actually kebanyakkan orang akan anggap hari Isnin hari yang boring... huuurrmmmm... aku pun rasa cam tu jugak kekadang... memandangkan aku bercuti hari ini, so alangkah bestnyer dapat memasak di rumah.. hehehe.. ini pun dah nak dekat waktu tengah hari.. sebab tu la resepi yang aku nak post ni dinamakan brunch... wallahh............ 

Menu ni sedap jugak dimakan pada waktu padi atau malam... tapi, nak makan waktu bila-bila pun terpulanglah jugak.. ikut sedap tekak korang lah kan.. kepada yang berdiet tu, terpulang la nak makan banyak mana, sikit ke banyak ke... boleh je.. sebab guna cheese / keju... pedehal.. tapi bagi aku, kalau dah sedap makan aje la, tapi janganlah berlebih-lebih masa makan tu, dah kenyang berenti la..... takkan nak hadap sampai habis kan...... 

ok la kengkawan erk... membebel je banyak-banyak ni.. ni ha resepinyer... takat nak cuba benda baru ni okey  kan.. tapi ada jugak sesetengah orang tak suka benda-benda pelik masuk tekak dia. so far, aku sangat suka mencuba makanan baru... siyes, kalau kayu dan batu tu orang boleh masak wat la resepi apa-apa pun yang boleh dimakan, opkosss aku nak try jugak............


BAHAN-BAHAN

(A)
6 Biji kentang sederhana besar yang dikupas kulitnya
2 Biji bawang besar yang dihiris bulat-bulat
sedikit garam dan lada hitam

(B)
50g butter
5 sudu tepung gandum
1 ketul kiub ayam
1 kotak kecil susu segar 
2 tangkai daun bawang yang dihiris
5 keping cheddar cheese yang dipotong kecil
sedikit garam

CARA NAK MASAKLAH PULAK

1. Cari la bekas yang boleh masuk dalam oven / mikrowave
2. Sapukan dalam bekas tu dengan butter/minyak... aku guna minyak yang pakai spray tu, senang
3. Letak kentang dan bawang berselang seli
4. Tabur la ngan lada hitam dan garam sikit
5. Ketepikan
6. Panaskan oven 190 darjah... Patutnya letak kat no satu ni, tkperlah... sempat lagi...
7. Ambil kuali dan panaskan
8. Letak butter, dan cairkan dalam kuali tu jugaklah kan
9. Apabila dah cair, masukkan tepung.. masak sampai masaklah.. agak2 la erk...gaul rata
10. Masukkan susu pulak, kacau sampai sebati
11. Masukkan kiub ayam, garam dan lada hitam
12. Masukkan cheese tu, kacau rata-rata dan sebati
13. Tuangkan dalam bekas yang ada bahan A tadi tu,  hentak2 sikit bekas tu supaya bahan B ni boleh sampai ke bawah
14. Bakar dalam oven / mikrowave yer....... dalam 20 minit ( kalau nak lebih pun tak per! jangan hangus, sudah lah!)
15. Done!

Dah sudah masak tu, biarlah kejap... kasi sejuk sikit, baru boleh makan pun.. Aku makan ngan sosej goreng, egg crumble, baked beans cam dalam gambar ni....... nak makan camtu je pun boleh jugk...
Okey, selamat mencuba yer......... kalau korang nak tambah apa2 pun, boleh jer... korang yang makan jugak kan..... aku suka dengan cara aku ni............





0 comments:

Post a Comment