CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Assalamualaikum wbt


Thursday 8 March 2012

....lambat solat ke der....


"cepat.......cepat......... bangun.... bangun........".. itulah yang aku selalu dengar masa kecik dulu... biasanya keadaan ini berlaku masa hari sabtu dan ahad.... Mak yang aku sayangi tu selalu mengeluarkan ayat-ayat power supaya semua anak-anak bangun dan mengadap Allah s.w.t dulu.... perkara wajib beb! huh...

Nak tak nak dengan mata yang macam ada gam ni, merangkak-rangkak menurunkan kaki yang sedap mengerekot dari atas katil turun dan perlahan-lahan dengan mata terpisat-pisat menuju ke bilik air... huh....

Bukannyer aku tak tau tentang kewajipan tu, tapi setan gemuk dok sedap bersama-sama aku ni...( sambil tangan aku menghalau syaitan-syaitan gemuk yang melambai-lambai padaku...oh..no.. go to hell la lu woi..).  Aku pernah kena simbah ngan air secebok sebab mak panggil pepagi tak dengar.. tu la pasal...habis basah bantal aku seme... padan muka aku, sapa suruh liat sangat nak bangun... Aku punyalah sakit hati bila mak aku  buat camtu...ggrrrrrr.... tp, dah memang salah aku kan..... padan muka sapa?



walaupun aku tau, solat 5 waktu amat penting dalam kehidupan seharian kita sebagai seorang muslim. Ada kalanya kita melambat-lambatkan dan sengaja malas untuk menunaikan solat. Ketahuilah wahai rakan-rakan sekalian Barangsiapa yang (sengaja) meninggalkan solat fardhu lima waktu :-


Subuh - Allah SWT akan mencampakkannya kedalam neraka Jahannam selama 60 tahun* di akhirat.



 (*FYI - 1 tahun diakhirat=1000 tahun didunia=60,000 tahun)


Zuhur - Dosa sama seperti membunuh 1000 orang muslim.



Asar - Dosa sama seperti meruntuhkan Ka'abah



Maghrib - Dosa sama seperti berzina dengan ibubapa sendiri.



Isyak - Allah SWT berseru kepada mereka :- "Hai orang yang meninggalkan solat Isyak, bahawa Aku tidak lagi redha engkau tinggal dibumiKu dan menggunakan nikmat-nikmatku, segala yang digunakan dan dikerjakan adalah berdosa kepada Allah SWT."


0 comments:

Post a Comment